Cukiernia nie zawsze słodka cz.3

Cukiernia nie zawsze słodka cz.3

– Dobrą lokalizacją są centra i pasaże handlowe, bo nawet jeżeli właściciel płaci wysoki czynsz, potencjalnie duża liczba klientów zwiększa szansę na zwrot kosztów. Warto też postawić na lokal w małym miasteczku lub na wsi – mówi Jan Klimek.

Największe koszty generuje sprzęt do pracowni (piec, ubijarki, mieszarki, patelnie, stoły ze stali nierdzewnej czy lodówki). Na wyposażenie zaplecza produkcyjnego należy przeznaczyć od 150 do ponad 300 tys. zł. Właściciele cukierni polecają kupować sprzęt używany, ponieważ urządzenia są bardzo wytrzymałe, a ceny niższe nawet o 40-50 proc.

Do kosztów inwestycji należy doliczyć wydatki związane z aranżacją wnętrza. W sklepie powinny znaleźć się 2-3 lady na ciastka, ekspres do kawy, ewentualnie regał na pieczywo lub inne produkty oraz 3-4 stoliki z krzesłami. Krzysztof Czerwiński z Batidy ocenia, że przygotowanie lokalu do otwarcia zajmuje około dwóch miesięcy.

Cukiernicy potwierdzają, że jednym z wyzwań w prowadzeniu cukierni jest znalezienie odpowiednich pracowników.

– Przy wyborze pracowników nie analizuję CV, ale patrzę na zdolności i na to, czy ktoś ma zamiłowanie do pracy, która do lekkich nie należy -podkreśla Radosław Wisiński.

Na początku wystarczy zatrudnić 3-4 osoby. Średniej wielkości firmy cukiernicze zatrudniają 10-15 osób, w tym również kierowców i ekspedientki.

Na początku działalności należy wybrać kilka flagowych produktów i sukcesywnie wzbogacać ofertę, np. co 2-3 miesiące dodawać ciastka i ciasta sezonowe. Jakość tych produktów musi być niezmienna, bo to ona będzie decydowała o tym, czy ktoś utrzyma się na rynku, czy nie.

– W Szwajcarii w znanej cukierni u Springla produkty są kilka razy droższe niż gdzie indziej, ale ich jakość jest wybitna i dzięki temu firma bardzo dobrze prosperuje. Warto, żeby polscy cukiernicy o tym nie zapominali – podkreśla Jan Klimek. Joanna Sopyło

SPIS TREŚCI

http://www.rigpiotrkow.biz.pl/cukiernia-nie-zawsze-slodka-cz-1/
http://www.rigpiotrkow.biz.pl/cukiernia-nie-zawsze-slodka-cz-2/
http://www.rigpiotrkow.biz.pl/cukiernia-nie-zawsze-slodka-cz-3/

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments